Asbestinventaris werkgever

Waarom een asbestinventaris?

Sinds 1 januari 1995 ben je als werkgever verpicht om een inventaris op te maken van asbesthoudende materialen voor alle gebouwen waar je werknemers tewerkstelt, ongeacht het bouwjaar. Het doel van deze asbestinventaris is om je werknemers niet onbeschermd in aanraking te laten komen met asbest.

Deze verplichting is ook van toepassing op scholen, créches en overheidsgebouwen.

 

Wie mag de invantaris opstellen?

In principe mag je als werkgever (bijgestaan door je preventieadviseur) zelf een inventaris opstellen. Het is echter aangeraden om de inventaris te laten uitvoeren en opstellen door een deskundige. 

 

Hoe lang is een inventaris geldig?

Indien er asbesthoudend materiaal aangetroffen werd, moet de inventratis jaarlijks bijgewerkt en aangepast moet worden aan de veranderingen van het asbesthoudend materiaal. Bijvoorbeeld bij beschadiging of verwijdering van asbesthoudend materiaal.

 

Wat moet je zelf voorzien?

Het is belangrijk dat alle te onderzoeken ruimten toeganklijk en vrij zijn. Mocht dit niet het geval zijn kan dit leiden tot een bijkomende inspectie. Wij vragen ook zo veel mogelijk documentatie te voorzien zoals:

- Bouwplannen

- Postinterventiedossier

- Vorige asbestinventarissen

- ...