Het asbestattest voor verkoop

Wat is het asbestattest?

Het asbestattest is een inventaris van asbesthoudende materialen die in een gebouw worden aangetroffen en gaat na of het gebouw asbestveilig is. Daarnaast geeft het attest ook advies over hoe je enventueel asbesthoudende materialen veilig kan (laten) verwijderen of beheren.

 

Hoe lang is een asbestattest geldig?

Indien er geen asbesthoudende materialen aanwezig zijn is een asbestattest 10 jaar geldig. Wanneer er echter 1 of meer asbesthoudende materialen met een hoog materiaalrisico worden aangetroffen, is een asbestattest slecht 5 jaar geldig.

 

Wat moet je als klant voorzien?

  1. Voor de inventaris kan plaatsvinden moet het document "Opdrachtformulier opmaak van een asbestinventaris voor een asbestattest" ingevuld en ondertekend worden. Met dit formulier geeft u als eigenaar of gevolmatigde de opdracht om een asbestinventaris op te maken en asbestattest te verkrijgen.

  2. Om de inventaris vlot te laten verlopen is het belangrijk dat alle te onderzoeken ruimtes vrij en toeganklijk zijn. Indien dit niet het geval is kan dit leiden tot een verplichte hercontrole.

  3. Bezorg ons alle belangrijke informatie over je eigendom, zoals bouw- en verdiepingsplannen, bestaand asbestonderzoek, informatie over ingesloten asbest of uitgevoerde renovatiewerken… Hoe meer informatie je geeft, hoe beter wij het bezoek kunnen uitvoeren. We hebben plannen nodig om de vaststellingen op te noteren. Probeer te vermijden dat we zelf plannen moeten opstellen. We kunnen dit eventueel voor u doen, maar daar kan een extra kost voor aangerekend worden.